Els Modern Elders, traduït com a gent gran moderna, són individus de mitjana i avançada edat, però que, malgrat els seus anys, encara es mantenen actius, compromesos, i són influents en la seva comunitat.
El concepte de Modern Elder és una alternativa a la idea tradicional d’envellir i retirar-se, i destaca el valor i el potencial que les persones grans poden aportar a la societat.
Aquestes persones tenen una llarga trajectòria a l’esquena, i la seva experiència vital els proporciona un gran coneixement per compartir. Per això, els Modern Elders són persones molt valuoses per a les empreses: poden jugar un paper fonamental com a mentors de les noves generacions.
Els Modern Elders són persones que han guanyat una quantitat significativa d’experiència vital i saviesa, i utilitzen aquest coneixement per donar suport als altres. Algunes de les característiques que defineixen aquesta generació són:
A l’ideari col·lectiu, només les persones joves estan disposades a emprendre i crear el seu propi negoci. Però les xifres ens indiquen que no és així.
En realitat, els qui tenen 50, 60 o 70 anys també es llancen a crear empreses. En concret, des de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) asseguren que el percentatge de persones més grans de 50 que decideixen emprendre va augmentar un 15% des del 2008 a tot el món.
Per això, la Unió Europea va crear el 2016 la 50+ Entrepeneurship Platform, una iniciativa que té com a objectiu oferir educació financera i suport de polítiques públiques per ajudar les persones grans a començar els seus negocis.
Es tracta, doncs, d’un col·lectiu que beneficia tota la comunitat, ja que representen una oportunitat per a la col·laboració intergeneracional, tant des d’una perspectiva d’impacte social com de gestió empresarial. Així que no és estrany que les Persones Majors Modernes siguin un col·lectiu en constant creixement.
De fet, segons un estudi realitzat per PwC al Regne Unit anomenat “The Golden Age Index“, els Modern Elders estan augmentant a una velocitat immensa: cada any el seu nombre creix un equivalent al 3,2% de la població global en comparació d’altres generacions, que només creix a un 0,8%.
És a dir, que els Modern Elders són molt valuosos econòmicament, socialment i empresarialment, contribuint al creixement econòmic en tots els àmbits de què formen part. I és que, el fet de fer servir persones més grans de 50, significa l’aportació de 3,5 trilions de dòlars a l’economia dels seus països.
A escala organitzacional, els equips multigeneracionals que compten amb la presència de Modern Elders aprofiten els seus coneixements i la seva experiència per fer intercanvi amb les generacions més joves.
Chip Conley, fundador de la Modern Elder Academy, ha parlat moltes vegades sobre les seves dificultats per connectar-se amb una força laboral predominantment Millennial.
No obstant això, a partir del 2013, quan va entrar a formar part d’Airbnb com a assessor estratègic, va iniciar una relació bidireccional de mentor-mentee amb un dels seus companys Millennial. Un intercanvi que el va ajudar, tant a ell com al seu col·lega, a desenvolupar habilitats i competències associades a estratègies col·laboratives.
En aquest sentit, les empreses que incloguin Modern Elders en els seus equips i promoguin iniciatives d’intercanvi d’idees entre les diferents generacions, notaran com aquestes tenen un impacte molt positiu en el rendiment del negoci amb nivells més alts de col·laboració, creativitat i innovació.
No hem d’apartar els nostres grans de la societat. Tot i la diferència d’edat, els objectius dels Modern Elders i altres generacions com els Millennial o els Z són els mateixos.
En comptes de separar-los, hem de crear sinergies per potenciar tot allò que han d’oferir les diferents generacions.
Els joves miren al futur, sense prou experiència per dur a terme les seves idees. Però els grans sí que tenen el coneixement i la veterania necessaris per convertir aquestes idees en acció.